Sunday 18 October 2015

Boleh Ke Makan Ikan Haruan?

As salam dan hi..

Ikan haruan ni adalah sejenis ikan sungai yang hidup di paya. Ikan haruan atau nama saintifiknya Channa striatus merupakan spesies air tawar karnivor yang dikategorikan sebagai antara haiwan popular di negara ini khususnya dalam bidang perubatan.

Ikan haruan sering dikaitkan dengan rawatan penyembuhan luka..malah, bagi ibu-ibu di dalam pantang dan kanak-kanak lelaki yang baru bersunat (khitan) yang sedang dalam proses recovery disarankan untuk makan ikan haruan bagi mempercepatkan proses penyembuhan luka.

Ikan haruan tidak terhad kepada memakan ikan itu sendiri, dengan teknologi pada masa kini pelbagai cara dibuat untuk tidak mengehadkan pengambilan khasiat ikan haruan. Terdapat juga pati daripada ikan haruan untuk memudahkan pengguna di bandar yang sukar mendapat ikan haruan segar untuk dimakan. Rasanya ada sedikit hanyir, tetapi bagi meraka yang sudah biasa, ianya tidak menjadi masalah.

Namun bagi saya yang tidak gemar makan ikan haruan, apatah lagi pati ikan dalam bentuk cecair ini, maka saya mengambil inisiatif lain iaitu mendapatkannya dalam bentuk tablet.

Ya, di Shaklee terdapat vitamin yang dipanggil Zinc Complex yang mengandungi 120mg calcium dan 15mg Zinc, menepati 100% nilai harian bagi zinc. Kekurangan zink menyebabkan penyembuhan luka berlaku dengan lambat.

Alhamdulillah, dalam masa seminggu sahaja luka semasa bersalin anak ke-2 saya telah sembuh. Malah tidak perlu tandas duduk untuk buang air besar. Sangat yakin dengan keberkesanannya mempercepatkan pembaikan luka-luka dalaman sewaktu bersalin.

Apakah pula kaitannya ikan haruan dengan Zinc Complex Shaklee?


Kandungan zink adalah tinggi di dalam ikan haruan. Sebab itulah ibu-ibu selepas bersalin digalakkan makan banyak ikan haruan atau pati ikan haruan. Buat ibu-ibu yang kurang gemar makan ikan ataupun tak boleh menelan pati ikan haruan, boleh cuba Zinc Complex Shaklee.

Harga sebotol Zinc Shaklee adalah sangat berpatutan dan mempunyai 120 tablet mudah di telan. Untuk ibu-ibu berpantang yang bersalin secara normal mahupun czer boleh consume Zinc Shaklee untuk mempercepat penyembuhan luka serta membantu mengurangkan kadar keguguran rambut. Keguguran rambut selepas kelahiran adalah perkara biasa, namun rambut yang banyak luruh dari kepala boleh menyebabkan kepala menjadi botak!



Semoga ibu-ibu di dalam pantang dan anda yang sedang membaca, mendapat manfaat daripada entry ini. InsyaAllah. Ameen.


Untuk pembelian Zinc Complex Shaklee boleh klik pada link ZINC COMPLEX
Penghantaran terus ke alamat anda daripada Shaklee Sdn Bhd melalui pos.

Juga boleh menghubungi saya Sarah, 019-9571083 untuk pertanyaan lanjut berkaitan supplement Shaklee. Konsultansi selepas jualan dan jadual makan vitamin bersesuaian dengan diet anda secara PERCUMA.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi baca ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...