Saturday 24 May 2014

Athma dan Omega Guard

Assalamualaikum.

This base on true story...

Dua minggu lepas..me n my brother's family went to rumah mak Cik at Jambu Bongkok, Dungun or Marang (im not so sure)..
So..pergi waktu petang dalam lepas asar macam tu then smpai dekat magrib juga.. Berenti banyak tempat sebab saya baby saya nak makan macam2 on the way tu.. Satar la, air kelapa la, pulut la..dan macam-macam lagi laa..
Abang saya ni sangat bagus..sebut je nak makan ape..streeetttt (bunyi efek tayar sebab break) terus bagi lampu signal kereta tanda nak berhenti kat tepi kedai..hihi

Malangnya hari tu tak de rezeki nak minum air kelapa sebab ramai sangat orang kat Kelulut tu..so, baby saya just behave dalam perut ni ..padahal ummi dah kecur air liur mengidam..haha

Sampai umah mak cik, lepak-lepak..makan-makan..sembang-sembang..saya sempat take a short nap jap..hihi..maklumlah..pembawakan budak..jalan jauh biasa la letih skit..konon..

The intipati story ni bermula bila nak balik..mean dah get ready nak berundur dari rumah mak cik..Tiba-tiba abang saya diserang athma yang kronik (pada saya), tapi pada abang saya itu dah biasa..dah selalu sangat..cumanya yang jadi teruk sebab inhaler dia kehabisan gas..

On the way tu memang dia tawakkal bawak kereta selama sejam lebih!..dia just bawak slow and steady but sometimes saya rasa kesian pulak sebab tengah drive sambil lawan athma tu..huhu..semput...

Nak je saya take over drive kete, but my doter on my arms..so, dia ni (my doter) tak biasa sangat dengan abang saya..terpaksa la tunggu dia tidur.. then dekat nak sampai Kuala Terengganu baru lah anak saya tidur..so abang saya nak ronda bandar KT untuk cari farmasi or klinik yang ada jual inhaler. nasib tak menyebelahi kami..Kebetulan hari tu hari Jumaat, so banyak farmasi & klinik dah tutup lagipun masa tu dah pukul 10.30 malam...

Bila keadaan dah tenang baru lah saya take over jadi driver. Anak saya dah saya letak atas seat je. Abang saya pulak get rest kat belakang. Kami ronda-ronda sampai ke dalam bandar and at last give up sebab memang abang saya tak boleh stay macam tu lagi kat dalam kereta. Dia suggest balik je rumah untuk diurut. Nak masuk ke bahagian kecemasan di hospital memang biasa sangat terseksa lagi masa menunggu tu. So kami pulang ke rumah.

Tiba-tiba teringat la pada suami saya yang time tu ada di Gong Badak, so minta jasa dia ke Pusat Perubatan Intan (Tempat saya delivered my first baby) sebab tahu klinik tu 24 hours. Alhamdulillah, Allah mudahkan urusan, dan dapatlah beli inhaler kat situ..huhu

Sampai kat rumah, sementara menunggu inhaler saya bagi abang saya telan Omega Guard 3 biji.. Sebab sebelum ni dia pernah makan kalau in case diserang mengejut macam tu. dan Alhamdulillah sekali lagi..dah rasa lega katanya.. Tak perlu dah inhaler semua.. Dia makan Omega Guard + Pil baraka Habbatus sauda.


Lepas je pada tu, athma dia pun dah surut...boleh lagi nak "baham" makan lemang. Padahal pulut tu orang kata bisa la kan pada pesakit athma ni.. Tapi dek kerana Allah bagi sembuh asbab makan ubat. So dia pulun makan juga..hihi....alhamdulilllah...alhamdulilllah....

Seriously, saya sangat takut tengok abang saya bila time dia kena serang athma..
Tak boleh bercakap...
Semput...
Batuk berterusan...
Muka jadi merah sebab tahan batuk or lepas batuk...
Nafas tersekat...

Dr. Oz pernah kata..orang yang athma ni boleh diibaratkan seperti... kita tarik nafas....tarik lagi....lagi dan lagi....dan cuba kita tarik sampai kita rasa tak boleh nak tarik.... ha! macam tu la rasanya orang yang diserang athma...

Saya tak tahu punca kenapa abang saya mengidap athma..saya pun tak suka tanya banyak sebab dia kalau nak share dia akan share.. tapi kalau dia tak nak share saya tak berani nak tanya lebih-lebih...tapi bila tanya akak ipar, dia cakap lepas kahwin ni baru abang saya dapat penyakit ni...

Memang...setahu saya sebelum dia kahwin...dia takde la kurus sangat...tapi berat dia ideal..tough but ideal..just nice.. Lepas kahwin.. (maybe sebab seronok sangat..hehe) berat dia naik dah macam P.Ramlee masa gems...hee... Cumanya bila dia athma ni saya nampak dia control skit makan..Nak-nak bulan Ramadhan, boleh nampak perubahan fizikal dia.. Jadi slim skit..Tapi kalau raya, or gathering jumpa family makan memang tak ingat dunia.. So saya pikir ni antara faktor pemakanan dan gaya hidup juga laaa.. ajak bersenam dia kata nak jogging sambil baring..haha..so accanne tu???

Ape yang wat saya salute pada abg saya ni.. Dia sangat suka tolong orang..Cakap la nak ape..Mintak la nak ape.. Pantang kita mintak..pantang kita sebut..dia cuba sedayanya tolong semampu dia.. Sebab tu saya sayang dia lebih dari abang-abang yang lain..hihi..Sayang sebab sifat dia yang cakna pada adik beradik..

Dalam phone saya pon, saya save nama dia as "Mr. Helper" sebab hal yang dia suka bantu orang tu la.. Sanggup mengenepikan hak sendiri untuk tunaikan hak orang.. huhu...

So..itu je sharing saya malam ni...tetiba teringat kat dia.. Orang yang sangat rajin pergi kubur arwah mak kami dan gemburkan tanah supaya sentiasa nampak macam baru... Al-fatihah to my beloved late mother... :)

Wasalam...
Sarah

=====================================
Im a Shaklee Independent Distributor
Nak tahu pasal cadangan supplement untuk penyusuan, hamil, kulit sihat, dan kesihatan menyeluruh.. feel free to contact me
Sarah 019-957 1083 sms or whatsapp
e-mail or search my FB page



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi baca ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...