Tuesday 15 September 2015

Vitamin untuk Mata dan Mencegah Kanser

Punya la tajuk entry ni kan, dah macam nak buat iklan la pulak..hihi..

Assalamualaikum dan hi!

Ok, hari ni just nak study sikit pasal rabun. Since saya tak rabun, tapi tak bermakna saya tak perlu ambil tahu pasal rabun kan. Dulu saya tak ambil kisah sangat pasal rabun sebab saya dan seluruh family saya tak rabun. Kecuali mak ayah, itupun sebab faktor usia. Mereka rabun dekat untuk sesetengah keadaan macam membaca/mengaji quran atau menjahit. 

Rabun ni boleh terjadi pada sesiapa sahaja, tidak kira usia. Tapi rabun ni tak la terlalu merbahaya cuma kalau tak pakai alat bantuan seperti kaca mata, boleh undang bahaya juga bagi sesetengah orang.



Rabun ada banyak tau, ada rabun dekat, rabun jauh, rabun silau, rabun ayam, filem Rabun, William Rabun dan banyak lagi.... (sila google sendiri..haha)

Saya klasifikasikan rabun untuk 3 jenis sahaja iaitu:-



1.   Miopia, atau rabun jauh.

Mata tidak dapat menumpu dengan baik yang menyebabkan objek jauh kelihatan kabur.



Rabun jauh boleh diatasi dengan menggunakan kanta cengkung.


Masalah rabun jauh menyebabkan jarak penglihatan menjadi terhad dan kesukaran melihat objek yang jauh. Ini bertambah sukar apabila seseorang memandu kenderaan tanpa memakai kanta mata atau lens terutama di waktu malam. Pembedahan lasik boleh dilakukan untuk mengatasi masalah ini. Rawatan memerlukan kos ribuan ringgit dan boleh dirujuk kepada pakar mata di hospital yang menawarkan perkhidmatan lasik.

2.   Rabun dekat atau hiperopia adalah kesukaran melihat objek dekat      Ia adalah satu masalah normal bagi mata di mana titik tumpuan imej terbentuk di belakang retina. Ia boleh jadi disebabkan bebola mata yang terlalu kecil atau kuasa menumpu terlalu lemah.


rabun dekat

Rabun dekat boleh diatasi dengan kanta cembung untuk memulihkan penglihatan.

Rabun dekat selalunya ada sejak lahir, tetapi kanak-kanak mempunyai lensa mata yang sangat fleksible yang dapat mengatasi masalah tersebut. Semakin meningkat usia, cermin mata atau kanta sentuh mungkin perlu untuk membetulkan penglihatan. Mereka yang mempunyai anggota keluarga yang ada rabun dekat, lebih cenderung menghadapi rabun dekat.

Kebiasaaanya golongan berusia mengalami rabun dekat. Dan mereka tiada masalah untuk memandu kenderaan tetapi mempunyai masalah apabila melakukan aktiviti seperti membaca atau menjahit. Kanta mata diperlukan untuk membantu penglihatan sementara yang jelas.


   3.   Rabun Silau (Astigmatisme) 


Astigmatisme disebabkan sesetengah sinar cahaya terfokus pada retina dan yang lain terfokus di hadapan atau di belakang retina.

Masalah rabun silau bukan sahaja menyukarkan penglihatan secara normal, malah ia sering menganggu pemandangan seseorang yang memandu kenderaan terutama pada waktu malam. Pada masa kini, memiliki gajet ataupun telefon sendiri bukanlah satu perkara yang asing bagi individu.

Tindakan menjadikan tablet sebagai alat permainan bagi anak adalah salah kerana ia mendorong kepada masalah rabun silau. Pendedahan mata kepada skrin cerah dalam jangka masa yang panjang menyebabkan masalah rabun silau.

credit: google & wiki


*************************************************************************

Kaedah Rawatan Tanpa Kos Besar


Di dalam bidang nutrisi, pelbagai kaedah dan cara disediakan menambah baik nilai kehidupan manusia. Walaupun pelbagai kaedah digunakan untuk mengatasi masalah rabun ini, di Shaklee saintis telah mencipta supplement yang mengandungi Vitamin A baik untuk kesihatan mata dan anti oksida.  
Setiap hari, sel-sel di dalam badan anda diserang oleh berjuta-juta radikal bebas yang boleh menyebabkan kerosakan DNA. 

Apakah yang boleh membantu? Jawapannya ialah Anti oksida.

Anti oksida merupakan nutrisi yang boleh melindungi sel-sel ini daripada radikal bebas, meningkatkan kesihatan sel secara menyeluruh dan menyediakan perlindungan untuk menentang kerosakan sel-sel.




Perlindungan antioksida dapat ditingkatkan dengan pengambilan CarotoMax Shaklee. Shaklee mengambil perlindungan anti oksida yang terdapat pada buah-buahan, sayur-sayuran dan tanaman lain melalui cara pengasingan, penyaluran dan pembentukkan kerotin secara semulajadi.




CAROTOMAX menyalurkan lima daripada karotenoid penting yang dipilih daripada gabungan tumbuhan fitokimia. Anda tidak akan mendapat perlindungan gabungan ini daripada sumber makanan sahaja.
  • Purata pengambilan karotenoid, lutein, lycopena dan beta-karotena adalah 8 mg setiap hari manakala CarotoMax pula dapat membekalkan lebih 13 mg daripada karotenoid yang paling berkhasiat.
  • Membantu mengekalkan kesihatan badan secara umumnya dalam jangkamasa panjang serta kesihatan mata, jantung, kulit, paru-paru, prostat dan serviks secara khasnya.
  • Menguatkan sistem imun*
  • Biasanya disimpan dalam organ-organ tubuh kerana ia bersifat larut dalam lemak.
  • Mengandungi ekstrak yang unik daripada tomato, ekstrak biji benih anggur, ekstrak brocoli bertunas, minyak jagung, minyak palma dan marigold.Dalam CarotoMax mengandungi karotenoid menyamai dengan
Credit : Shaklee
Perlindungan Sel-Sel dari Dalam*
Perlindungan Menyeluruh dan Berkesan
5 jenis karotenoid yang paling berkhasiat


Thanks for reading ^_^

Berminat untuk ketahui lebih lanjut tentang masalah anda?
Hubungi saya Sarah 0199571083
Email: maisarah.embong@gmail.com
IG @sarahmaimie

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi baca ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...